سوله تیر ورقی – ساخت سوله تیر ورقی – ایمن ساز سوله

سوله تیر ورقی – ساخت سوله تیر ورقی – ایمن ساز سوله

سوله تیر ورقی یکی از انواع سوله‌های مورد ساخت و استفاده در ایران می‌باشد. نوع مقاطع تشکیل دهنده و نوع اتصالات در انواع سوله‌ها با یکدیگر متفاوت است. ساخت سوله تیر ورقی به روش اتصال صفحات فولادی به یکدیگر می‌باشد. در واقع سوله تیر ورقی با جوشکاری و برشکاری مناسب ورق‌های فولادی به یکدیگر متصل می‌شود. این نوع سوله‌ها مزایای بسیار زیادی دارند که بازتاب آن در سوله‌های تیر ورقی به خوبی دیده می‌شود. ما در این مطلب ساخت سوله تیر ورقی، انواع سوله تیر ورقی و معایب و مزایا و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کارخانه صنعتی ایمن ساز سوله با ساخت سوله تیر ورقی با وزن بهینه قیمت‌های ساخت سوله تیرورقی را کنترل می‌کند. سوله‎های تیرورقی به خاطر صنعتی بودن و مقاومت بالا کاربری زیادی دارند. شما هم می‌توانید برای مشاور جهت اجرای سوله تیر ورقی و همچنین طراحی بهینه و کنترل قیمت‌ها با مشاوران مجموعه ایمن ساز سوله تماس بگیرید.

09188086225

09333475382

09143542404

09145395330

سوله تیر ورقی چیست؟

 

سوله‌ها از مهمترین سازه‌های کاربردی در دنیای صنعت و تجارت به شمار می‌روند. کاربرد مختلف سوله‎ها عبارتند از: انبار، آشیانه هواپیما، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، مرغداری و دامداری، سردخانه‌ها و غیره. در این میان تنوع در تکنیک ساخت این سازه‌ها سبک و پرکاربرد آنها را به نمونه‌هایی با ساختار متفاوت تقسیم بندی نموده است. انواع سوله‌ها از لحاظ ساختار عبارتند از: سوله‌های خرپایی، سوله‌های مشبک فضایی و سوله‌های تیر ورقی.

هر کدام از این نوع سوله‌ها بر اساس کاربری پروژه انتخاب می‌شوند. کاربرد هر کدام از این سوله‎ها با یکدیگر متفاوت است. علت تفاوت این کاربرد مقاومت آنها و همچنین توانایی آنها در اجرا در انواع مختلف می‌باشد. سوله‎های تیر ورقی به خاطر مقاومت بالا امکان اجرا کردن طبقه و همچنین نصب جرثقیل سقفی با هر ظرفیتی بسیار پرکاربرد می‌باشند. در واقع به سوله‌های تیر ورقی سوله‎های صنعتی نیز گفته می‌شود. زیرا تمامی صنایع می‌توانند با خیال راحت از این نوع سوله استفاده کنند.

سوله تیر ورقی

کاربری سوله تیر ورقی

ساخت سوله‌های تیر ورقی برای کارخانجات و کارگاه‌ها بسیار مناسب و کاربردی می‌باشد. سوله‌های تیر ورقی که در کشور ما کاربردهای فراوانی دارند به نوع کلاسیک و سنگین به شمار می‌آیند. به خاطر استفاده از ورق‌های فولادی با مقاومت بالا سوله‌های تیر ورقی برای کارخانه‌های صنعتی مورد استفاده می‌باشند. در مرحله طراحی با طراحی بهینه و کاهش وزن سازه به صورت اصولی و مهندسی قیمت ساخت سوله تیر ورقی نیز کنترل می‌شود. ساخت یک سوله تیرورقی با وزن بهینه هم مقاومت بسیار بالا و همچنین هزینه مناسبی برای کارفرما خواهد داشت. در ساده‌ترین تعریف، سوله تیر ورقی از پرکاربردترین نمونه‌ سوله‌ها می‌باشد.

سوله‎های تیر ورقی از اتصال و جوشکاری ورق‌های فولاد سیاه رنگ و به شکل سازه‌های مورد نظر تهیه می‌شود. در این روش ورق‌های فولاد بر طبق طراحی مورد نظر و در ابعاد محاسبه شده برش می‌خورد. سپس بر اساس نقشه‌های طراحی شده توسط آیین نامه‌های مهندسی و دفترچه محاسبات ورق‌های برش خورده به هم متصل می‌شوند. این اتصال با جوشکاری تحت گاز محافظ صورت می‌پذیرد. همین امر علت اصلی مقاومت بالای سوله‎های تیر ورقی می‌باشد.

مزیت بزرگ سوله تیر ورقی را می‌توان انعطاف پذیری آن در طراحی و ساخت دانست. امتیازی که کاربرد این نوع سوله را برای مصارف گوناگون از دیرباز تاکنون ممکن ساخته است. قطعات ساخته شده در کارگاه پس از حمل به محل اجرای پروژه با پیچ و مهره با مقاومت بالا به همدیگر متصل می‌شوند. مقاومت اتصال‌های پیچ و مهره‌ای علت اصلی کاربرد سوله‎های تیر ورقی در صنعت سنگین می‌باشد. این پوشش وسیع و کاربردی ساخت سوله تیرورقی را به یک اصل اساسی در صنعت ایران تبدیل نمود که موارد فراوان کاربرد آن را در مکان‌های مختلف می‌توان مشاهده نمود.

 

ساخت سوله تیر ورقی از طراحی تا تولید و بهره‌برداری

 

ساخت سوله تیرورقی مراحل مختلفی دارد. ابتدا سوله تیر ورقی را طراحی می‌کنیم. این طراحی به وسیله نرم‌افزارهای مختلف طراحی انجام می‌شود. در طراحی سوله‌های تیر ورقی آیین نامه‌های مهندسی و مباحث بارگذاری مورد توجه ویژه طراح می‌باشد. طراحی و ساخت سوله‎های تیر ورقی بر اساس بارهای وارد شده در منطقه مورد اجرا نسبت به یکدیگر متفاوت است. بارهای اصلی وارده به سازه سوله بار باد و برف می‌باشد. بار باد و برف هر منطقه با یکدیگر متفاوت است. طراح در طراحی سوله تیر ورقی بار باد و برف هر منطقه را به سازه اختصاص می‌دهد.

مهمترین مرحله اجرای یک سوله تیرورقی طراحی آن سوله می‌باشد. چرا که طراح می‌تواند با طراحی بهینه و اصولی و با در نظر گرفتن آیین نامه‌های مهندسی توناژ سازه را کنترل کند. با کنترل کردن وزن سازه و بهینه‌سازی اصولی و مهندسی آن هزینه ساخت سوله تیر ورقی نیز کنترل می‌شود. طراح همچنین می‌تواند با طراحی قطعات مورد استفاده در سوله تیرورقی به صورت اصولی و در نظر گرفتن ابعاد و اندازه‌های ورق‌های فولادی موجود در بازار هزینه افت ورق را نیز کنترل کند. در واقع هر چقدر طراحی سازه ساده‌تر باشد هزینه ساخت سوله تیر ورقی نیز پایین‌تر خواهد بود. اما هرچه نقشه‌های آماده شده برای ساخت سوله تیر ورقی پیچیده‌تر باشد هزینه‌های ساخت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

کارخانه صنعتی ایمن ساز سوله با دارا بودن گروه طراحی بسیار قوی و حرفه‌ای هزینه‌های ساخت سوله تیر ورقی را برای شما کنترل می‌کند. برای مشاوره رایگان با مجموعه در تماس باشید.

09188086225

09333475382

09143542404

09145395330

همچنین برای دیدن شرایط ساخت سوله تیرورقی در سال ۱۴۰۳ و قیمت ساخت سوله در سال ۱۴۰۳ به لینک مقابل مراجعه فرمایید. قیمت ساخت سوله در سال ۱۴۰۳

 

مرحله تولید سوله تیرورقی

 

بعد از مرحله طراحی سوله تیر ورقی وارد فاز تولید می‌شویم. مرحله تولید سوله تیرورقی با سایر سوله‎ها بسیار متفاوت است. اتصال قطعات تشکیل دهنده سوله تیرورقی به یکدیگر مهم‌ترین مزیت آن است. قطعات سوله تیرورقی توسط جوشکاری تحت گاز محافظ به یکدیگر متصل می‌شوند. جوشکاری تحت گاز محافظ در داخل کارگاه مقاومت بسیار بالایی دارد. همین امر سبب تبدیل شدن سوله‎های تیر ورقی به مقاوم‌ترین سوله‌ها در کل جهان می‌باشد. ورق‌های فولادی پس از وارد شدن به کارگاه بر اساس نقشه‌ها و شاپ دراوینگ های تهیه شده برشکاری می‌شوند. سپس این قطعات برشکاری شده بر روی یکدیگر سوار می‌شوند. به این عمل در مراحل ساخت سوله تیر ورقی مونتاژ کاری گفته می‌شود.

قطعات پس از مونتاژ کاری به فاز جوشکاری وارد می‌شود. جوشکاری تحت گاز محافظ مقاومت بسیار بالایی را به سوله تیر ورقی می‌دهد. سپس قطعات پس از جوشکاری تحت گاز محافظ وارد سالن رنگ می‌شوند. رنگ کاری قطعات سوله تیر ورقی با دستگاه ایرلس صورت می‌پذیرد. رنگ کاری سوله‎ها بر اساس کاربری‌ سوله‎ها متفاوت است. قطعات سوله تیرورقی پس از رنگ کاری و خشک شدن رنگ آن آماده بارگیری و حمل به محل اجرای پروژه می‌شوند.

سوله تیرورقی

مرحله بهره برداری سوله تیرورقی

 

پس از مرحله تولید وارد فاز بهره‌برداری می‌شویم. قطعات تشکیل دهنده سوله تیر ورقی ما پس از حمل روی پروژه نصب می‌شوند. اتصال این قطعات به یکدیگر با پیچ مهره‌های با مقاومت بالا می‌باشند. عمر سوله‌های تیر ورقی بسیار بیشتر از سوله‎های خرپایی و سایر سوله‌ها می‌باشد. علت این امر ساخته شدن قطعات در داخل کارگاه و همچنین مقاومت بالای آنها در اتصالات می‌باشد. در واقع ساخت سوله تیرورقی به نفع کارفرماست. علت این امر مقاومت بالا و عمر بالای سوله‌های تیر ورقی می‌باشد.

با ساخت یک سوله تیر ورقی بهینه کارفرما می‌تواند هم هزینه‌های ساخت را کنترل کند، هم می‌تواند یک سوله با عمر بالا و مقاومت بسیار بالا داشته باشد. برای دیدن نمونه کارهای ساخت سوله تیر ورقی توسط شرکت صنعتی ایمن ساز سوله می‌توانید به پیج اینستاگرام آنها مراجعه کنید: ایمن ساز سوله

همچنین جهت مشاوره ساخت سوله تیرورقی با بهینه‌ترین وزن ممکن و کنترل هزینه‌های ساخت با مشاوران مجموعه ایمن ساز سوله در تماس باشید.

09188086225

09333475382

09143542404

09145395330

 

مزایای سوله تیرورقی

 

1-مقاومت بالای سوله‌هایتیر ورقی

 

سوله‌های تیر ورقی به خاطر نوع قطعات و نوع جوشکاری آنها مقاومت بالایی دارند. دیگر علت مقاومت بالای سوله‌های تیر ورقی نوع اتصالات آنها می‌باشد. اتصالات پیچ و مهره بسیار مقاوم‌تر از سایر اتصالات مورد استفاده در انواع سازه‌های مختلف می‌باشد. ورق‌های مورد استفاده در ساخت سوله تیر ورقی پس از برشکاری توسط جوشکاری تحت گاز محافظ به همدیگر متصل می‌شوند. همین امر باعث بالا بودن مقاومت آنها در مقابل بارهای وارده از جمله بار باد و برف به سازه می‌باشند. نوع اتصالات و انتقال بارهای وارده به سازه از دیگر مزیت‌های ساخت سوله تیرورقی می‌باشد.

مجموعه ایمن ساز سوله با ساخت سوله تیرورقی با مقاومت بسیار بالا و همچنین بهینه‌سازی وزن و کنترل وزن سازه یک سازه با مقاومت بالا و قیمت پایین برای کارفرما ارائه می‌دهد. در واقع سوله‎های تیر ورقی ساخت کارخانه ایمن ساز سوله هم قیمت مناسب دارند هم کیفیت و مقاومت بسیار بالایی دارند.

 

2-امکان اجرای جرثقیل سقفی یا طبقه در سوله‌های تیر ورقی

 

جرثقیل‌های سقفی بر روی سوله‌ها جهت انتقال و جابجایی محصولات و قطعات داخل کارگاه یا کارخانه استفاده می‌شود. جرثقیل‌های سقفی ظرفیت‌های مختلفی دارند. جرثقیل سقفی به خاطر حرکت خود بار دینامیکی بسیار زیادی به سازه وارد می‌کند. همین علت می‌طلبد که برای ساخت سوله با قابلیت جرثقیل سقفی حتماً از سوله تیر ورقی استفاده شود. چرا که سوله‌های تیر ورقی مقاومت بسیار بالایی دارند. همچنین به خاطر انعطاف پذیری سوله‌های تیر ورقی در طراحی و ساخت می‌توان مقاومت آن را به راحتی بالا برد.

جرثقیل سقفی به خاطر حرکت، در زمان جابجایی بار نیرویی تقریباً ۱۰ برابر ظرفیت خود به سازه وارد می‌کند. برای کنترل این بار وارده به سازه باید از ساخت سوله تیر ورقی استفاده شود. سوله‌های تیرورقی در واقع اسکلت‌های فلزی با اتصالات پیچ مهره‌ای هستند که مقاومت بالایی دارند. همین امر باعث می‌شود که قابلیت اجرای طبقه در سوله‌های تیر ورقی داشته باشیم. هنگامی که بر یک سازه فلزی طبقه ایجاد می‌کنیم از لحاظ مهندسی در واقع یک دیافراگم برای کنترل بارهای زنده ایجاد کردیم. برای کنترل این بارهای وارده به سازه باید از ساخت سوله تیرورقی استفاده کنیم. سوله‎های تیر ورقی به خاطر مقاومتی که دارند به راحتی می‌توان روی آنها طبقه اجرا کرد. با طراحی سیستم مهاربندی مناسب و همچنین طراحی قطعات به صورت اصولی و با در نظر گرفتن آیین نامه‌های مهندسی می‌توان بارهای زنده وارده به دیافراگم طبقه را کنترل کرد.

جمع بندی

در واقع کارفرما هر موقعی که بخواهد جرثقیل سقفی یا نیم طبقه روی سوله خود اجرا کند با خیال راحت می‌تواند از ساخت سوله تیر ورقی بهره ببرد. ارتفاع مورد نیاز جهت ساخت سوله‎هایی با دارا بودن جرثقیل سقفی و یا نیم طبقه بیشتر از سوله‎های معمولی است. در سوله‌های تیر ورقی برخلاف سایر سوله‎ها امکان افزایش ارتفاع به راحتی فراهم است. طراح می‌تواند با در نظر گرفتن قطعات و ورق‌های برش خورده با اندازه‌های مختلف و مورد نیاز ارتفاع سازه را کاهش و یا افزایش دهد.

ساخت سوله تیر ورقی

کلام آخر

 

سوله‌ها پرکاربردترین سازه‌های موجود در جهان می‌باشند. سوله‎ها بر اساس کاربری و نوع ساخت با یکدیگر متفاوت می‌باشند. اصلی‌ترین طبقه‌بندی سوله‌ها مربوط به سوله‎های تیر ورقی و سوله‎های خرپایی می‌باشد. ‌ سوله‎های تیر ورقی به خاطر اتصالات پیچ مهره‌ای قابلیت جابجایی دارند. ‌ همچنین این اتصالات مقاوم‌ترین اتصالات موجود در مباحث طراحی و آیین نامه‌های مهندسی می‌باشد. ‌

همین مقاومت بالا سبب استفاده با خیال راحت کارفرما از سوله‌های تیر ورقی می‌باشد. سوله تیر ورقی به خاطر مقاومت بالایی که دارد به سوله صنعتی نیز معروف است. ساخت سوله‌های تیر ورقی با جوشکاری تحت گاز محافظ در کارگاه صورت می‌پذیرد. همین امر باعث مقاومت بالای سوله‎های تیر ورقی می‌شود. سوله‌های تیر ورقی به خاطر مقاومت بالا قابلیت نصب جرثقیل سقفی با ظرفیت‌های مختلف را دارد. ‌

همچنین به خاطر مقاومت بالا و سیستم مهاربندی بسیار مناسب امکان اجرای طبقه روی سوله تیر ورقی امکان‌پذیرمی‌باشد. با ساخت سوله تیرورقی با وزن بهینه می‌توان یک سوله با مقاومت بالا و قیمت پایین ساخت. جهت مشاوره رایگان برای ساخت سوله تیر ورقی با وزن بهینه و کنترل قیمت‌ها با مجموعه ایمن ساز سوله در تماس باشید.

Comments (8)

  1. ثریایی
    مهر 24, 1403 \ب.ظ\30 5:49 ب.ظ

    بسیار عالی بود

  2. سهیلی
    مهر 24, 1403 \ب.ظ\30 5:50 ب.ظ

    برای ساخت سوله تیرورقی با قیمت مناسب چیکار کنیم؟

    • کاظم
      مهر 24, 1403 \ب.ظ\30 5:58 ب.ظ

      سوله کارخانه آرد باید تیرورقی اجرا بشه؟

      • mwadmin_barmaki
        مهر 24, 1403 \ب.ظ\30 5:59 ب.ظ

        بله صد در صد

    • mwadmin_barmaki
      مهر 24, 1403 \ب.ظ\30 5:59 ب.ظ

      باید طراحی بهینه صورت بگیره

  3. علی پنداری
    مهر 24, 1403 \ب.ظ\30 6:03 ب.ظ

    مطالب عالی و کامل و آموزنده

    • محمد
      مهر 25, 1403 \ب.ظ\30 6:21 ب.ظ

      مطالب عالی و کاربردی

  4. محمد رضا
    مهر 24, 1403 \ب.ظ\30 6:04 ب.ظ

    عالی بود بسیار آموزنده و مفید و مختصر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.